بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
اقدام آمریکا و چین برای کاهش متقابل تعرفه های واردات و مذاکره، با استقبال گسترده بازارها مواجه شده است، اما این کاهش تنش، تاثیر چندانی بر احیای تجارت کالاهای انرژی نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، تحت آتش بس میان دو اقتصاد بزرگ جهان، به مدت 90 روز، آمریکا تعرفه های خود بر واردات از چین را به 30 درصد کاهش میدهد و پکن، عوارض واردات بر کالاهای آمریکایی را به 10 درصد کاهش خواهد داد.
این توافق که پس از دو روز مذاکره در ژنو بین دو طرف حاصل شد، روابط تجاری آمریکا و چین را از پرتگاهی که به سمت آن می رفت، دور کرد. اما این توافق، اطمینان چندانی فراتر از دوره 90 روزه ایجاد نمی کند و حتی چین را به از سرگیری خرید کالاهای انرژی آمریکا تشویق نمی کند.
محتمل ترین نتیجه این است که واردکنندگان آمریکایی کالاهای تولیدی چین، در 90 روز آینده، برای خرید هرچه بیشتر تحت تعرفه پایین تر 30 درصدی هجوم آورند تا بتوانند موجودی خود را افزایش دهند.
آنچه بعید به نظر می رسد این است که چین خرید نفت خام، گاز طبیعی مایع (ال ان جی) و زغال سنگ آمریکا را از سر بگیرد.
واردات کالاهای انرژی از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، جنگ تجاری را در سراسر جهان به راه انداخت، اما چین، که با تعرفه های 145 درصدی مواجه شد، هدف ویژه این جنگ بود.
چین هم به تلافی، تعرفه های 125 درصدی بر واردات کالاهای آمریکایی وضع کرد و محدودیت هایی بر صادرات برخی از عناصر خاکی نادر اعمال کرد. اما در حال که تعرفه های 125 درصدی، واردات انرژی چین از آمریکا را فلج کرد، به محض اینکه پکن در اوایل فوریه، تعرفه اولیه 10 درصدی بر واردات نفت خام و 15 درصدی بر گاز طبیعی مایع و زغال سنگ آمریکا اعمال کرد، این واردات عملا حذف شدند. این اولین واکنش پکن به اقدامات تعرفه ای اولیه ترامپ بود.
این به معنای آن است که نفت خام، گاز طبیعی مایع و زغال سنگ آمریکا، حتی با تعرفه پایین تر 10 درصدی به مدت 90 روز آینده در چین، غیررقابتی باقی خواهند ماند.
به گفته تحلیلگران کالای شرکت کپلر، قرار نیست هیچ نفت خام آمریکایی در ماه مه به بندر چین برسد، در حالی که تنها سه محموله در آوریل تخلیه شده است.
چین در سال 2024، حدود 242 هزار بشکه در روز از آمریکا وارد کرد که نسبت به حدود 400 هزار بشکه در روز در سال 2023 که قوی ترین آمار سالانه بود، کمتر بود.
سهم آمریکا از واردات نفت خام به چین از راه دریا در سال 2024، حدود 2.4 درصد بود و در واقع، بزرگترین واردکننده نفت جهان توانست محموله های خود را با سهولت نسبی از تامین کنندگان جایگزین، تامین کند.
چین در سال 2024، کمی بیشتر به ال ان جی آمریکا وابسته بود و وارداتش به 4.31 میلیون تن رسید که حدود 5.5 درصد از کل واردات را تشکیل داد. اما مانند نفت خام، چین واردات ال ان جی آمریکا را متوقف کرده است و کپلر از فوریه هیچ محموله ای را نشان نمی دهد.
واردات زغال سنگ از آمریکا به چین نیز به شدت کاهش یافته است، به طوری که شرکت کپلر، فقط یک محموله زغال سنگ متالورژیکی را که قرار است در ماه مه وارد شود نشان می دهد، اما ممکن است این محموله، قبل از رسیدن به کشور دیگری، منتقل شود.
در حالیکه کاهش تعرفه ها برای از سرگیری واردات کالاهای انرژی آمریکا توسط چین کافی نخواهد بود، احتمالا این موضوع بار دیگر به یک نکته مهم در مذاکرات تجاری در 90 روز آینده تبدیل خواهد شد.
احتمالا هرگونه توافقی میان چین و دولت ترامپ، شامل تعهد پکن برای واردات بیشتر نفت خام، گاز طبیعی مایع و زغال سنگ آمریکا خواهد بود.
بر اساس گزارش رویترز، اما گفتنی است توافقی که ترامپ و چین در دوره اول ریاست جمهوری خود به آن دست یافتند، بسیار ناموفق بود، زیرا چین به هیچ وجه به رقم خرید کالاهای انرژی آمریکایی که قول آن را داده بود، نرسید. بنابراین، هرگونه توافق آینده میان ترامپ و پکن که نوید افزایش چشمگیر واردات انرژی چین از آمریکا را می دهد، باید با درجه قابل توجهی از شک و تردید مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}